Nu er det ikke kun påstande fremsat af industrien, men dokumenteret af uafhængige forskere, at fisk to gange om ugen øger din sundhed i væsentlig grad og forlænger dit liv.
Disse påstande er dokumenteret i to danske forskningsprojekter.
Forskerne siger at den gavnlige effekt for dig og dit helbred af at spise fisk, er større end visse former for kræftbehandling - dog kan du opnå endnu større effekt ved at stoppe med at ryge og ved at spise 6 x frugt og grønt om dagen.
Vi forlænger vores gennemsnitlige levetid med et kvart år og samtidig sparer staten kr. 4.000 pr. borger over 30 år - bare ved at spise fisk to gange om ugen.
Forskningsprojekterne har også beskæftiget sig med de gavnlige virkninger af omega 3 fedtsyrerne fra fisk. Unge drenge, der var med i forsøget, og som fik høje omega 3 doser, fik nedsat deres blodtryk. Forsøget har også vist at omega 3 er med til at udskille den farlige fedt i leveren hos overvægtige. Især det sidste kan vise sig at være vigtigt i forhold til forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme.
Læs mere:
Se forskningsrapporten hos DTU her.
Læs artikel hos Børsen eller Jyllands-Posten om disse forskningsresultater. |