0

Vitaminer og mineraler

Der er mange gode og sunde vitaminer og mineraler i fisk og skaldyr.

D-vitamin

D-vitamin fremmer kroppens optagelse og omsætning af kalk og fosfor i dine knogler og muskler. D-vitamin findes bl.a. i fede fisk som laks, sild og makrel samt i torskerogn og torskelever.

D-vitamin findes desuden i begrænset mængde i kød, æggeblommer og fra solen i sommermånederne.

Det anbefalede daglige indtag for voksne mænd og kvinder er 7,5 mikrogram. Spædbørn op til 1-årsalderen anbefales 10 mikrogram tilført dagligt som D-vitamindråber. Ældre over 60 år samt gravide og ammende anbefales også et tilskud på 10 mikrogram om dagen.

Jod

Jod indgår i de hormoner i skjoldbruskkirtlen, som regulerer kroppens stofskifte. Ud over i fisk findes jod blandt andet i vand og mælk. Alt bord- og brødsalt er i dag tilsat jod.

Det anbefales, at voksne får 150 mikrogram jod dagligt. Gravide og ammende anbefales henholdsvis 175 og 200 mikrogram.

Selen

Selen har en vigtig funktion som antioxidant i kroppens celler, og har betydning for kroppens immunforsvar. Der er i de seneste år sat meget fokus på betydningen af selen blandt andet i forhold til kræftsygdomme og hjerte-kar-sygdomme. Selen findes, udover i fisk og skaldyr, også i kødprodukter, æg, leverprodukter og mælkeprodukter. 

Anbefalet dagligt indtag for voksne er 40-50 mikrogram. Gravide og ammende anbefales 55 mikrogram.

Kilde: Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNA) 2004, 2gangeomugen.dk og DTU Fødevareinstituttet